breigaren haakgaren header


Hier vindt U de antwoorden op de meest gestelde vragen, staat Uw vraag met antwoord er niet bij mag U altijd contact opnemen.

Mag ik met mijn vriendinnen langs komen?
Ja, natuurlijk mag dat, gezellig garen uitzoeken, maar misschien is het leuk om een workshop te doen, U en Uw vriendinnen maken er zo een leuke avond of ochtend van.

Moet ik in de webwinkel bestellen of mag dat ook in de winkel bij U?
Ja, dat mag, ook wol moet je voelen en zien U krijgt advies en de koffie staat klaar. Ook al heeft U niets besteld in de webshop kunt U langs komen om ter plekke te beslissen welke wol U neemt. De shop kunt U dan gebruiken om al een eerste indruk te krijgen van het assortiment. Neem "contact" op en maak een afspraak wanneer het U uitkomt, zelfs s‘avonds is mogelijk.


Hoe gebruik ik een kortingscode?
Heeft u een kortingscode gekregen, of een kadobon gehad met een code. Dan plaatst u gewoon een bestelling en bij het verder invullen van uw gegevens wordt er gevraagd naar de code, als u voldoet aan de vooraarden wordt de korting dirct verwerkt. Wat kan er fout gaan? Typfout, de code is niet goed ingevuld, let op hoofdletters en spaties. Minimum bedrag, soms is een korting bij een besteding vanaf een bepaald bedrag. Deze is altijd zonder verzendkosten. Als een code niet meer werkt kan het ook verlopen of al een keer gebruikt zijn. Bij kortingscode is het altijd dat er maximaal 1 code gebruikt kan worden. Geen korting over korting.

Hoe bestel ik wol?
Links op de homepagina vindt U alle "merken" die wij verkopen, U klikt op een soort die Uw belangstelling heeft en klikt dan op eventuele "kleur". Als U een keus heeft gemaakt klikt U, na eventueel aantal te hebben ingevoerd op "toevoegen aan winkelwagen"
U gaat automatisch gelijk door naar het winkelwagenmenu, U kunt dan in één keer zien wat de totaalkosten zonder de verzendkosten zijn. U kunt kiezen om verder te winkelen of stoppen en de bestelling af te ronden.

Na bestellen hoor en zie ik niets meer?
Nadat U een bestelling geplaatst heeft krijgt U binnen enkele minuten een overzichtsmail, krijgt U deze niet kijk dan even bij Uw ongewenste mail, heeft U de mail na 15 minuten nog niet ontvangen neem dan conact met ons op om alles te controleren, helaas komt het nog dagelijks voor dat wij geen bestellingen kunnen verzenden omdat het email adres niet klopt.

Ik heb een fout gemaakt, moet ik dat nu kopen?
Nee, dat hoeft niet mits U de bestelling nog niet afgerond heeft kunt U het verkeerde artikel simpel verwijderen door op het rode kruisje te drukken of het aantal te veranderen door ingaven voor de foto te veranderen. Heeft U de bestelling afgerond en heeft U de bestelling verzonden kunt u de mail met de bestelling beantwoorden met de nieuwe of veranderde aantallen of soorten. Wij passen dan de bestelling aan voor U. Twijfelt U nog dan kunt U altijd contact met ons opnemen.

Waarom tot 14:00 besteld is vandaag verzonden, bij andere webshops is het tot 17:00?
Wij maken waar wat wij beloven, als een webshop zegt tot 17:00 en ze kunnen dat niet waar maken wordt u ook niet vrolijk. Wij beloven dat voor 14:00 besteld dezelfde dag verzonden wordt. Besteld u later, en de koerier is nog niet geweest, gaat het gewoon nog mee. Maar wel op volgorde van binnenkomst van de bestellingen.


Moet ik me echt registreren?
Nee, dat is niet nodig, U kunt er voor kiezen om alleen de belangrijkste gegevens in te vullen maar als U wel registreert bent kunt U de volgende keer zo bestellen zonder alles weer in te vullen en U kunt een verlanglijstje maken. Wij maken alleen gebruik van functionele cookies, dat houdt in dat de website niet meer onthoud dan wat echt nodig is en "vergeet" wanneer U van de site gaat. Als U iets besteld en niet geregistreerd bent kan het voorkomen dat na een uur de bestelling niet meer in het winkelwagentje staat.

Ik wil graag op de hoogte gehouden worden als er iets nieuws op de site is. Hoe doe ik dat?
U kunt zich aanmelden voor de "Nieuwsbrief" klik op de tekst bovenaan de site in de grijze balk en vul Uw gegevens in, als er iets nieuws of er zijn bijzonderheden krijgt U een nieuwsbrief via de mail. U kunt zich ook heel simpel weer uitschrijven en het verplicht U tot niets.

Hoe verpakken jullie mijn bestelling?
Natuurlijk netjes en met aandacht, soms in een brievenbusdoosje en soms als pakket. We maken gebruik van nette en schone dozen, we hergebruiken soms dozen die wij ook toegestuurd krijgen van onze leveranciers. Breinaalden van 60 cm worden verpakt in een langwerpig vierkant gevormde doos, groter dan nodig, dit is noodzakelijk omdat de breedte en hoogte minimaal 15 cm moeten zijn.

Wordt er gerookt of komen en bestrijdingsmiddellen in de buurt van het garen?
Absoluut niet, roken en dieren zijn in de winkel niet toegestaan maar ook  bestrijdingsmiddellen wordt niet gebruikt in onze winkel magazijn.

Wanneer krijg ik mijn bestelling binnen?
Als U het bedrag van de bestelling overgemaakt heeft word het zo snel mogelijk verzonden. Wij proberen het dezelfde dag te verwerken. De paketten worden s'middags opgehaald door onze koerier, a
ls uw pakket bij ons is opgehaald door koerier, krijgt u een status email van uw bestelling van de bezorger, u kunt dan uw pakket volgen via track en trace.
Brievenbus post word bezorgt door uw postbode deze leveren van dinsdag t/m zaterdag.
Bijna bij alle bestellingen lukt dat altijd maar als voorbeeld kan het voorkomen dat U 30 bollen besteld en dat wij niet 30 bollen met dezelfde verfbadnummer op voorraad hebben, wij bestellen dan dit garen opnieuw en sturen dan Uw bestelling naar U toe, indien dat langer gaat duren dan 7 werkdagen nemen wij contact met U op. Borduur pakketten worden speciaal voor u besteld en hebben altijd een langere levertijd.

Ik heb het verkeerde adres ingevuld met bestellen en nu is het pakket naar jullie terug gestuurd?

Adresgegevens dienen juist ingevuld te worden in verband met het verzenden van een bestelling. Na uw bestelling krijgt u altijd een bestel overzicht via de mail, controleer deze altijd op fouten, zoals adres en andere gegevens. Deze adresgegevens worden door ons automatisch verwerkt. Staat er een fout in neem dan gelijk contact met ons op zodat we deze kunnen aanpassen. Zodra u bericht heeft ontvangen dat de bestelling is verstuurd kunnen we deze gegevens niet meer wijzigen. Pakketten met een onjuist adres ontvangen we binnen een aantal dagen retour van onze koerier, samen met een rekening van het retour zenden. De kosten om het pakket nogmaals te versturen naar het juiste adres bedragen €6,95 voor een pakket en €3,95 voor brievenbuspost, U krijgt hier eerst een mail over. Wilt u de bestelling niet meer ontvangen dan wordt er €6,95 of €3,95 in mindering gebracht (De kosten van het terugsturen van de bestelling) Het restant wordt binnen 14 dagen naar U overgemaakt.

Mag ik een breipatroon?
We hebben een aantal patronen die we kunnen leveren bij Uw bestelling, maar kijk ook eens op deze site voor heel veel patronen. 

Ik mis een artikel in de shop, kunt U die bestellen?
Als U ons de soort, merk en eventuele kleuren mailt gaan we het zeker proberen, bestellen we een speciaal soort garen of kleur voor U bent u het wel verplicht ook te kopen.

Er staat bij een soort uitverkocht, komt het weer binnen en wanneer?
Als er bij een artikel uitverkocht staat word het door ons besteld, wij proberen alle artikelen op voorraad te houden maar wij zijn wel afhankelijk van onze leveranciers en levertijden.

Op de site staat ook voor beginners, maar wat als het echt niet lukt?
Wij hebben voor beginners een leuk en duidelijk folder die U stap voor stap laat zien hoe het gaat. Die mag U hier gratis meebestellen en als het dan nog niet lukt neem dan contact op en we proberen u te helpen, desnoods komt U even langs en we leggen het nog een keer uit, met een kop koffie erbij lukt het vast wel. Als het dan nog niet lukt, kunt U altijd de ongebruikte bollen ruilen tegen een andere soort wat misschien wel gaat. Maar neem eerst even contact op met Mooi Zelfgemaakt.

Waarom verzenden jullie niet meer in een envelop? Dat is toch veel goedkoper?
PostNL heeft alweer aangekondig om de prijzen van een postzegel te verhogen, een volle envelop kost nu meer dan een pakket versturen en omdat er helaas de laatste tijd veel enveloppen verdwenen bij PostNL. Hebben wij besloten om te stoppen met gewone enveloppen en het te verzenden in een brievenbusdoosjes met track en trace. Wij versturen geen artikelen meer in een gewone envelop via PostNL, ook niet op verzoek, omdat de risico van niet aankomen altijd bij ons ligt.

Hoeveel garen heb ik nodig voor een trui/patroon?
Het is heel moeilijk om bij een patroon te vermelden hoeveel bollen je nodig hebt, omdat er zo veel verschillende garens zijn, zelfs voor een bepaalde naalddikte. Ook zijn er heel veel verschillende patronen, een trui kan kort of lang zijn, wijd of strak, recht gebreid of met een patroon, al die patronen verwerken een verschillende hoeveelheid garen. 
Wanneer je bijvoorbeeld een garen hebt van 150 meter looplengte voor naalden 3, dan kun je een eenvoudige trui maat 38 breien met 10 bollen garen, maar brei je bijvoorbeeld patentsteek of kabels, dan heb je al gauw een bol of 4 extra nodig, die patronen verbruiken nl. meer garen. Brei je een korte trui dan heb je aan 8 bollen genoeg, wil je een lange trui dan kun je er wel 12 bollen voor nodig hebben. 
 
Hieronder vind je een lijst van diverse garens met informatie die ik kon vinden. Je kunt al meteen zien dat de looplengtes van de garens enorm verschillen, zelfs bij dezelfde naalddikten. Vergelijk de looplengte en de naalddikte van je garen met de gegevens uit de tabel, dan kun je ongeveer zien hoeveel bollen van 50 gram je nodig hebt. Kijk ook altijd even goed op de wikkel, vaak staat daar ook een indicatie op over het aantal bollen.

Let wel: dit zijn minimale hoeveelheden en het blijft slechts een indicatie.
 
Naalddikte looplengte garen aantal bollen
maat 4 jaar
aantal bollen
maat 8 jaar
aantal bollen
maat 12 jaar
aantal bollen
maat 36/38
aantal bollen
maat 44/46
aantal bollen
maat 52/54
2,5 200 4 6 7 9 11 13
2,5 230 3 5 6 7 9 11
3 150 4 6 8 10 12 14
3 180 4 5 6 8 10 12
3 200 3 4 5 7 8 10
3,5 90 6 7 10 12 15 18
3,5 140 4 5 7 9 11 13
3,5 160 4 5 6 8 9 11
4 90 5 7 9 12 15 18
4 150 3 4 5 7 8 10
4,5 70 6 8 11 14 17 20
4,5 85 5 7 10 13 16 19
5 75 5 7 9 11 13 16
5,5 55 6 8 11 14 17 20
5,5 80 5 7 9 12 15 18
6 70 4 6 7 9 11 14
6,5 50 6 8 10 13 15 18
7 52 5 7 9 12 14 17
8 70 5 6 8 10 12 15


Ik wil iets terug sturen, mag en hoe doe ik dat?
Als U teveel besteld heeft of het is niet de goede kleur of welke reden dan ook, kunt U het binnen 14 dagen retour zenden, voorwaarde is wel dat het nog in originele verpakking zit en niet beschadigd is, ook speciaal op Uw verzoek bestelde artikelen worden niet vergoed. Als de retourzending ontvangen is zal zo snel mogelijk het bedrag aan U overgemaakt worden. Verzendkosten van het retour zenden vergoeden wij niet. Neem van te voren altijd even met Mooi Zelfgemaakt contact op zodat wij weten dat iets retour komt en U misschien kunnen helpen met een andere keuze garen. Kijk ook bij "betalen, verzenden en retouren" voor meer informatie.


Mag ik foto's van de site gebruiken?
Alleen voor privé gebruik mag dat zonder problemen, het is juist leuk om aan familie of vrienden op Facebook iets te laten zien, maar gebruik voor commerciële doeleinden mag alleen met schriftelijke toestemming, wij hebben copyright over alle foto's en teksten die op de site staan. Wij willen best collega's tijdelijk helpen met foto's maar wel na overleg.


Ik heb een klacht, en wil dit melden.
Natuurlijk willen wij dat u tevreden over ons bent. Wij zullen er dan ook alles aan doen om uw klacht naar tevredenheid af te handelen. Daarnaast is uw klacht voor ons aanleiding om na te gaan of wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.
Als u vindt dat u niet naar behoren bent behandeld of u bent niet tevreden bent over de afhandeling van een aankoop via onze website, of indien u vindt dat uw klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, neem dan alstublieft conact met ons op, wij willen u graag als klant houden en dat kan alleen als U tevreden bent. En daarom kunnen wij met trots vertellen dat sinds de start van MooiZelfgemaakt er nog nooit een probleem niet tot ieders tevredenheid is opgelost. Maar de wet verplicht ons om U te vertellen indien er een twistpunt is die niet opgelost kan worden het geschil zal worden voorgelegd bij de rechter die een bindende uitspaak zal doen volgens de Nederlandse wet.